ТАНЦЮЮЧИ ТАНҐО З ВОРОГОМ. НАЦІОНАЛЬНА ТА РЕЛІГІЙНА ІДЕНТИЧНІСТЬ У ДЗЕРКАЛІ ІНШОГО
Ключові слова:
ідентичність, нація, релігія, ІншийАнотація
Стаття аналізує механізм творення ідентичності через «діалог» з «іншим», а особливо з ворогом. Ґрунтуючись на ідеях Карла Шмітта і Рене Жирара, автор описує ідейний конфлікт, як танґо, в якому партнер старається реагувати і передбачати рух іншого. Партнери можуть не просто зустрітися, вони можуть стати одним тілом. Стаття показує як творення ідентичності через іншування відбувається в російському політичному і релігійному контексті, та пропонує подивитися на Росію як на дзеркало, в якому можна побачити певні негативні аспекти власної ідентичності.
Ця стаття є ґрунтовно переглянутою та доповненою версією опублікованого раніше розділу «Православное антизападничество на службе национализма: идеи Христоса Яннараса и Россия» / Религия и национализм; под ред. Алексей Бодров и Михаил Толстолуженко (Москва: ББИ, 2021), 69-89.
Посилання
Иларион Алфеев, «Вера – формирующая сила и основа цивилизационной стабильности государства», Церковь и время 71 (2015): 24.
Ханна Арендт, О революции, М.: Европа 2001, с. 101.
Гундяев, Кирилл. 2022. «Патриаршая проповедь в Неделю сыропустную после Литургии в Храме Христа Спасителя». РПЦ, http://www.patriarchia.ru/db/text/5906442.html.
Гундяев, Кирилл. 2023. «Россия стремится сохранить свою самобытность, свою веру, свою систему ценностей». РПЦ, http://www.patriarchia.ru/db/text/6017763.html.
Гундяев, Кирилл. «Слово в Неделю 3-ю по Пасхе после Литургии в соборе святой равноапостольной Марии Магдалины в Нальчике», РПЦ (2016), http://www.patriarchia.ru/db/text/4468825.html.
Гундяев, Кирилл. «Доклад на XХ Всемирном русском народном соборе», Русская Православная Церковь. Официальный сайт Московского Патриархата (2016), http://www.patriarchia.ru/db/text/4656175.html.
Гундяев, Кирилл. «Выступление на X ВРНС», Всемирный русский народный собор (2006), https://vrns.ru/documents/63/1190.
Александр Верховский, «Национализм руководства Русской православной церкви в первом десятилетии XXI в.», Православная церковь при новом патриархе, под ред. Алексей Малашенко и Сергей Филатов (Москва: РОССПЭН, 2012), 141-169;
Елизавета Гауфман, «Старые новые враги националистов: Сексуальная девиация как экзистенциальная угроза России», Россия – не Украина: Современные акценты национализма, ред. Александр Верховский (Москва: Центр «Сова», 2014).
Епіфаній Думенко, «Слово після інтронізації у Святій Софії Київській», ПЦУ (2019), https://www.pomisna.info/uk/vsi-novyny/slovo-mytropolyta-kyyivskogo-i-vsiyeyi-ukrayiny-epifaniya-pislya-intronizatsiyi/
Епіфаній Думенко, «Доповідь на Архієрейському Соборі 15 грудня 2020», ПЦУ (2020), https://www.pomisna.info/uk/document-post/dopovid-predstoyatelya-na-arhiyerejskomu-sobori-15-grudnya-2020-roku/.
Дюркгайм, Еміль. 2002. Первісні форми релігійного життя: Тотемна система в Австралії. Пер. Г. Філіпчук та З. Борисюк. Київ: Юніверс, 139-140.
Интерфакс, «Митрополит Иларион сравнивает Европу с атеистическим Советским Союзом», Interfax-Religion (2016), http://www.interfax-religion.ru/?act=news&div=62678).
Пантелис Калайцидис, «Искушение Иуды: церковь и национальная идентичность», Страницы 13, no. 3 (2008⁄2009): 374-391.
Константин Костюк, «Антизападничество и антимодернизм в восточном православии», Континент 110, no. 4 (2001): 348.
Павел Островский [@pavelostrovski], «Иерусалим, Иерусалим...», Telegram, 17 квітня 2022 р., https://t.me/s/pavelostrovski.
Владимир Путин, «Интервью Такеру Карлсону», Президент России (2024), http://kremlin.ru/events/president/news/73411.
Ігор Ранця, «Поняття Київської Церкви в історіографії та еклезіяльній свідомості», Наукові записки УКУ 8 (2016): 172, 192.
Алексий ІІ Ридигер, «Мы должны поднять русский народ на борьбу за жизнь своих детей», Православная газета – Екатеринбург (2003), https://orthodox-newspaper.ru/numbers/at29636.
Виктория Сакевич, Борис Денисов, «Репродуктивное здоровье населения и проблема абортов в России: новейшие тенденции», Социологические исследования 11 (2019): 140-151.
Павло Смыцнюк, «Извилистая граница: полис, гражданская религия и различение между sacrum и profanum», Политическое богословие, ред. Алексей Бодров и Михаил Толстолуженко (Москва: Издательство ББИ, 2019), 17-49.
Сергей Л. Фирсов, На весах веры: От коммунической религии к новым 'святым' посткоммунической России (СПб.: Вита Нова, 2011).
Георгий Флоровский, Пути русского богословия (Москва: Институт русской цивилизации, 2009), 74.
Михайло Черенков, «Українські протестанти про Єдину Помісну: підтримуємо, але й застерігаємо», РІСУ (2018), https://risu.ua/ukrajinski-protestanti-pro-yedinu-pomisnu-pidtrimuyemo-ale-y-zasterigayemo_n91023.
Карл Шмитт, «Понятие политического», в: Карл Шмитт. Понятие политического, ред. А. Ф. Филиппов (Санкт-Петербург: "Наука", 2016), с. 311.
Michael Barnes, Interreligious Learning: Dialogue, Spirituality, and the Christian Imagination (Cambridge: Cambridge University Press, 2012), 147.
Anatolii Babynskyi, «The Orthodox Church of Ukraine (OCU) and the Ukrainian Greek-Catholic Church (UGCC): A Meeting after the Tomos», Canadian Slavonic Papers 62, no. 3-4 (2020) 490.
Robert N. Bellah, «Civil Religion in America», Daedalus 96, no. 1 (1967): 1-21.
Michael Billig, Banal Nationalism (London: Sage, 1995), 78.
Dаniel Boyarin, Border Lines: The Partition of Judaeo-Christianity. Philadelphia, Pa.: University of Pennsylvania Press, 2004, 21.
Thomas Bremer and Sophie Senyk, «The Current Ecclesial Situation in Ukraine: Critical Remarks», St. Vladimir's Theological Quarterly 63, no. 1 (2019) 27-58.
Alfons Brüning, «‘Kyivan Christianity’ and the ‘Churches of the Kyivan Tradition’: Concepts of Distinctiveness of Christianity in Ukraine before and after 2019», Orthodoxy in Two Manifestations?: The Conflict in Ukraine as Expression of a Fault Line in World Orthodoxy, ed. Thomas Bremer, Alfons Brüning, and Nadieszda Kizenko (Berlin: Peter Lang, 2022).
Andreas Buss, «The Evolution of Western Individualism», Religion 30, no. 1 (2000): 1-25.
Louis Dumont, Essais sur l'individualisme: Une perspective anthropologique sur l'idéologie moderne, Rev. ed. (Paris: Editions du Seuil, 1991).
Sergey Filatov, «Orthodoxy in Russia: Post-atheist Faith», Studies in World Christianity 14, no. 3 (2008): 192.
Martin Forker, "Girardian Mimetic Theory in Northern Ireland Conflict Imagery," Journal of Irish Studies 26 (2011) 62-75.
Brandon Gallaher, Pantelis Kalaitzidis, and the Drafting Committee, «A Declaration on the ‘Russian World’ (Russkii Mir) Teaching»" Mission Studies 39 (2022) 269-276.
René Girard, Battling to the End: Conversations with Benoît Chantre (East Lansing, MI: Michigan State University Press, 2009), 7.
Marilyn Guirguis, «The Constitutional Protection of Freedom of Religion in Russia and Hungary: A Comparative Analysis», Virginia Journal of International Law 59, no. 1 (2019): 147-175.
René Girard, Violence and the Sacred , trans. Patrick Gregory (Baltimore; London: Johns Hopkins University Press, 1977), 49, 258-259;
René Girard, I See Satan Fall Like Lightning, trans. James G. Williams (Maryknoll, NY.: Orbis Books, 2001), 160.
Stuart Hall, «Ethnicity: Identity and Difference», Becoming National: A Reader, ed. Geoff Eley and Ronald Grigor Suny (New York; Oxford: Oxford University Press, 1996), 345.
Cyril Hovorun, «Interpreting the 'Russian World'», Eastern Orthodox Encounters of Identity and Otherness: Values, Self-reflection, Dialogue , ed. Andrii Krawchuk and Thomas Bremer (New York: Palgrave Macmillan, 2014), 169.
Mary Kaldor, «Identity and War», Global Policy 4, no. 4 (2013): 343.
Vyacheslav Karpov, Kimmo Kääriäinen, «'Abortion Culture' in Russia: Its Origins, Scope, and Challenge to Social Development», Journal of Applied Sociology 22, no. 2 (2005): 13-33;
Ireneusz Paweł Karolewski and Andrzej Marcin Suszycki, The Nation and Nationalism in Europe: An Introduction (Edinburgh: Edinburgh University Press, 2011), 39).
Marlène Laruelle, In the Name of the Nation: Nationalism and Politics in Contemporary Russia (New York; Basingstoke: Palgrave Macmillian, 2009), 161.
Siniša Malešević, «Divine Ethnies' і 'Sacred Nations': Anthony D. Smith і The Neo-Durkhemian Theory of Nationalism», Nationalism and Ethnic Politics 10, no. 4 (2004): 580.
Meierhenrich, Jens, and Oliver Simons, eds. 2016. The Oxford Handbook of Carl Schmitt. New York: Oxford University Press.
Dimitri Mortelmans (ed.), Divorce in Europe: New Insights in Trends, Causes and Consequences of Relation Break-ups, Cham: Springer, 2020.
Andriy Mykhaleyko, «The New Independent Orthodox Church in Ukraine», Südosteuropa 67, no. 4 (2019) 487.
Hugh Nicholson, Comparative Theology and the Problem of Religious Rivalry (New York, Oxford: Oxford University Press , 2011), 6-9, 49-50).
Andrew Parker et al., «Introduction», Nationalisms & Sexualities, ed. Andrew Parker et al. (New York; London: Routledge, 1992), 5.
Irina Papkova, The Orthodox Church and Ukrainian Politics (New York: Oxford University Press , 2011), 179.
Ninian Smart, Sacred Nationalism ([sl]: British Association for the Study of Religions, 1995); Josep R. Llobera, The God of Modernity: The Development of Nationalism in Western Europe (Oxford, Washington DC: Berg, 1994).
Anthony D. Smith, «Ethnic Election and National Destiny: Some Religious Origins of Nationalist Ideals», Nations and Nationalism 5, no. 3 (1999): 337.
Anthony D. Smith, Ethno-symbolism and Nationalism: A Cultural Approach (London; New York: Routledge, 2009), 77
Anthony D. Smith, Chosen Peoples: Sacred Sources of National Identity (Oxford: Oxford University Press, 2003), 39.
Searle, Joshua T. «A Theological Case for Ukraine’s European Integration: Deconstructing the Myth of ‘Holy Russia’ versus ‘Decadent Europe’». International Journal of Public Theology 16 (2022) 290.
Scott R. Appleby, The Ambivalence of the Sacred: Religion, Violence, and Reconciliation (Lanham; Oxford: Rowman & Littlefield Publishers, 2000), 78-79;
Kristina Stoeckl, The Russian Orthodox Church and Human Rights (London; New York: Routledge, 2014), 31-32.
Sviatoslav Shevchuk and Yaroslav Kotsuba, "Unity of Catholics and Orthodox is not Utopian Thinking," UGCC (2019), http://archives.ugcc.ua/en/interview/his_beatitude_sviatoslav_unity_of_catholics_and_orthodox_is_not_utopian_thinking_85020.html
Pavlo Smytsnyuk, «The War in Ukraine as a Challenge for Religious Communities: Orthodoxy, Catholicism and Prospects for Peacemaking», Studia UBB – Theologia Catholica Latina 68, no. 1 (2023): 26-70.
Pavlo Smytsnyuk, «Kenotic Ecumenism: What Can Eastern Catholics and Orthodox Learn from the Parable of the Grain of Wheat?», Stolen Churches or Bridges to Orthodoxy? Ecumenical and Practical Perspectives on the Orthodox and Eastern Catholic Dialogue, vol. 2, ed. Vladimir Latinovic and Anastacia K. Wooden (Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2021), 69-84.
Mikhail Suslov, «‘Russian World’ concept: Post-Soviet geopolitical ideology and the logic of ‘spheres of influence’», Geopolitics 23, no. 2 (2018): 330-353;
Ivan Strenski, «Moscow, Third Rome, and the Uses of Ressentiment: An Essay in Myth Criticism», Irreverence and the Sacred: Critical Studies in the History of Religions, ed. Hugh Urban and Greg Johnson (Oxford: Oxford University Press, 2018), 42-60;
Pavlo Smytsnyuk, «Rationalizing the War in Ukraine through Religion: The Orthodox Church and Russia’s Imperialist Motif (A Response to Hans-Herbert Kögler)», European Journal of Social Theory 26, no. 4 (2023): 542-547.
Charles Taylor, «Nationalism and Modernity», The Morality of Nationalism, ed. Robert McKim and Jeff McMahan (New York; Oxford: Oxford University Press, 1997), 48.
Christos Yannaras, Orthodoxy and the West: Hellenic Self-Identity in the Modern Age, trans. Peter Chamberas and Norman Russell (Brookline, Ma.: Holy Cross Orthodox Press, 2006), 101-102.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Павло СМИЦНЮК
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Політика охорони авторських прав згідно з умовами ліцензії: Creative Commons «Attribution-NonCommercial» («Атрибуція-Некомерційне використання») 4.0 Міжнародна (CC BY-NC 4.0).
Автори, які публікують свої статті в альманасі "БОГОМИСЛІЄ" (журналі відкритого доступу) зберігають за собою такі права: